Normandië 1 dag en vliegen over D Day beaches

5 september 2019 - Port-en-Bessin-Huppain, Frankrijk

Na een lange dag aangekomen in mijn hotel, waar ik de komende 6 dagen zal verblijven. Prachtige kamer en een geweldig ligging en veel faciliteiten.

Vanochtend als eerste naar Batterij merville, een Duits batterij die een grote bedreiging vormden voor D-day op Sword beach. Deze werd een dag voor de D Day landings onschadelijk gemaakt door de Britse troepen. Het complex is nog in originele staat je wandelt van bunker naar bunker waar in elke bunker een onderwerp wordt besproken. Er zijn veel attributen en ook zijn er veel diorama met poppen die een beeld geven van hoe het toen was. Op het eind werd in de laatste bunker de herovering nagespeeld met veel geluid en rook, hopelijk krijg ik de film online zal wel via mijn you tube kanaal lopen vanwege de duur er van.

Daarna naar het Pegasus museum geweest daar staat de wereld beroemde brug en er staat ook een Horsa zweefvliegtuig deze werd gebruikt om soldaten te droppen bij de brug.  De Pegasusbrug over het kanaal van Caen. verbindt Ranville met de plaats Bénouville door deze in te nemen werd de aanvoer route van de duiters geblokkeerd. Wat voor D-Day van groot belang is om tijd te winnen bij de landings.

Toen naar Musée du Mur de l'Atlantique in  Ouistreham. Het museum is ingericht in een grote, 17 m hoge bunker die in 1944 deel uitmaakte van de Atlantikwall. Het was een vuurgeleidingsbunker voor de artillerie. Erg gaaf, elke verdieping was ingericht zoals toen met vele originele wapens en andere attributen. Je kon zelfs via een smalle steile ijzeren trede in de muur naar het dak, gelukkig dat ik zo’n goed afgetraind lichaam heb dat scheelt een stuk. Een prachtig uitzicht over de stranden en je snap meteen hoe belangrijk deze bunkers waren.

Daarna een bezoek gebracht aan het Caen memorial museum een groot museum met verschillende onderdelen. ( voor WW2,holocast,WW1/ WW2  koude oorlog) Mooi museum met veel foto’s en films.

Toen onderweg gestopt bij de Abbey  d Ardenne, prachtig gebouw waar ook een herdenkingsmonument is voor de Canadezen die hier zware gevechten heeft geleverd met de SS divisie.

Als laatste een vlucht gemaakt over de D Day beaches, echt weergaloze vlucht met een super piloot. Pont du hoc was erg mooi, Amerikaanse begraafplaats was indrukwekkend net zoals de Mulberry haven wat lagen er nog veel. Als laatste over de Merville batterij en Pegasus brug weer terug naar Caen. Fantastisch vliegtuigje gezellig naast elkaar. Super ervaring!!!

Poeha wat een dag na ruim 800 foto’s weer terug op het hotel , hopelijk dadelijk de foto’s online morgen de video’s..…

1. René van Rijen:
    5 september 2019
    Jan, ik geloof bijna alles. Alleen dat afgetrainde lichaam....Toch goed dat je 30 kg lichter bent dan ik.
  2. René van Rijen:
    5 september 2019
    Menu is menig wâr?!
  3. Jurgen Schuurmans:
    6 september 2019
    Gave foto's vooral die uit het vliegtuig (die bijna in je binnenzak past ) heb weer genoten van je foto's