Somme dag 2 en vliegen over The Batllefields

3 september 2019 - Péronne, Frankrijk

Vandaag naar Peronne geweest  museum of The Great War. Mooi museum met een duidelijk intro film over hoe de WW1 is begonnen  en geëindigd. In het museum waren er vooral kleding uit die tijd. En vele propaganda posters/printen erg grappig. Daarna centrum bezocht was niet heel groot.

Onderweg gestopt bij het tank monument ter ere van de eerste tanks die over de Somme reden. Het waren Britse tanks en tevens de eerste keer in een oorlog dat er tanks waren. Hoewel deze niet echt succes vol waren leiden ze het tijdperk van de tank in en er zouden gauw verbeteringen komen. In de WW2 kwamen de echte super tanks ten tonelen.  De Duitse Panther tanks en natuurlijk de King Tiger, bij de geallieerde was het vooral de T34 van de Russen.

Van daaruit naar de Amerikaanse begraafplaats gegaan. Erg mooi bij de ingang staat een gebouw met een kleine chique ontvangsthal  waar je het register kunt tekenen.  Buiten is een grote kapel met binnen verschillende vlagen. Er liggen hier ongeveer 1800 soldaten begraven, ook waren er een aantal graven met gouden letters. Dit zijn soldaten die de medale of honour hebben gekregen.

Hierna naar het vliegveld om te vliegen. Het weer was goed,waaide wel wat hard.

Ik heb tijdens de vlucht nog wat films gemaakt en foto’s wel met mijn video camera het waaide te hard om ook de foto camera te gebruiken. De filmpjes zijn redelijk gelukt. Het was een fantastische ervaring zo in een open helikopter  te vliegen. Over de Thiepval en verschillende begraafplaatsen, over Beaumont Hamel was fantastisch. Vanuit hier kon je heel goed de loopgraven zien en de bomkraters over het hele terrein. Als laatste nog over de Lochnagar Crater erg gaaf.

Een mooie afsluiting van de WW1 in de Somme aan het einde van de reis gaan we nog Verdun WW1 doen. Morgen even geen WW1/2.

Morgen gaan we naar https://www.nausicaa.fr iets wat ik ook al  lang op mijn lijst heb staan,kijk er ontzettend naar uit…..

Foto en video’s volgen.

1. Esther:
    Jeetje Jan die helicopter ziet er erg eng uit 😱😱😱
  2. Petra Van Zandvoort:
    Vet zeg die helikopter
  3. René van Rijen:
    3 september 2019
    Jan, ge het gewoon gevloge in n opgevoerde Zündapp!
  4. Jan klok:
    3 september 2019
    Gaaf Jan ziet er mooi uit allemaal! Blij dat je weer veilig bent geland🤪
  5. Annie:
    4 september 2019
    Vandaag eerst de foto's en het verhaal gelezen van 3/9 wat een helikopter erg eng voor mij hoor .
    Ik kan me voorstellen dat dit wel de topper van de reis is voor jou, gelukkig is alles goed gegaan en heb je prachtige foto's kunnen maken.
    Wij kijken uit naar de volgende verhalen en foto's morgen!!!!
    Mamma en Ton