Verdun dag 1

15 september 2019 - Verdun, Frankrijk

Vandaag naar Verdun gegaan in de middag aan gekomen na een lange rit. Hierna naar de stad geweest , van toerisme bureau een wandel route door de stad heen gehad. Erg handig en ook in het Engels.

Het is een prachtige centrum met mooie gebouwen en monumenten ter nagedachtenis aan de WW 1 en WW 2. Er is hier veel gevochten in met name in WW 1 maar ook WW 2, met vele slachtoffers.  Het indrukwekkendste monument vind ik toch wel  monument to victory and to the citizens of Verdun,het is een trap met 73 treden die naar een crypt boven aan leidt. Het is ter gelegenheid van de overwinning in 1916 battle of Verdun en voor het opbouwen van de stad die voor 85 % was verwoest. Er staan ook 2 kanonnen naast.

Verder is er ook een prachtige basiliek en een aantal standbeelden. Heb ook een kleine tentoonstelling over WW 2 en grote gebeurtenissen hierna,Vietnam - Berlijnse muur - koude oorlog . De cijfers uit  WW 1 -2 blijven zeer indrukwekkend. Foto’s met personen is WW 1, alleen tekst is WW 2.

Morgen gaan we specifieke forten en museums bezoeken uit WW 1.

Foto’s  staan online.

1. Esther:
    Mooi Jan geniet nog van je laatste dagen 😘
  2. Ronald Van Delft:
    15 september 2019
    Blijft indrukwekkend verdun hoeveel slachtoffers er zijn gevallen aan beide kanten
  3. Natasja Kuijs:
    15 september 2019
    Geniet nog lekker van je avonturen! X
  4. Pierre:
    17 september 2019
    Jan Chapeau 👍.
    Jouw vakantie is 'n hele educatieve ontdekkingstocht voor ons allen. Mooie bezienswaardigheden, getekend door de gebeurtenissen uit de Tweede Wereldoorlog, vastgelegd op prachtige foto's. Verrassend om 'n collega vanuit 'n andere invalshoek te leren kennen. Ga hier vooral mee door en deel je ervaringen.