Lorient dag 2

11 september 2019 - Lorient, Frankrijk

Vandaag begonnen met een stadswandeling van 8 km door Lorient. Leuke stad mooie gebouwen. Tevens onderweg nog gestopt bij een aantal verdelingsbunkers hier aan de kust ter bescherming van de haven en de U-boot basis.

Hierna naar het Sous-marin Flore-S645 museum geweest. Hier is een tentoonstelling over de geschiedenis van de marinebasis en zijn mannen/schepen. Via beeld en geluid wordt er ook uitgelegd hoe onderzeeërs werken en wat er bij komt kijken om een boot draaiende te houden. Ook komt de technologische ontwikkelingen aan bod. Halverwege is er een mooie film gelukkig ook in het Engels, over geschiedenis van WW2 en de ontwikkelingen na de tweede wereldoorlog. Op de achterwand van de grote bunker werd de film geprojecteerd met ervoor 4 schermen die kunnen kantelen en onderdelen van de film weergeven. Erg mooi gedaan. Als laatste sluit je het bezoek af in de onderzeeër,Franse, die buiten staat. Met een Nederlandse audio guide krijg je nog meer informatie over de onderzeeër en wat er afspeelt in de verschillende compartimenten. Erg indrukwekkend van binnen met vele pijp leidingen en veel technische apparatuur.

Als laatste de rondleiding in de K3 bunker, erg gaaf. Leuke gids met veel kennis en weetjes. Het pand is reusachtig en als je binnen bent zie je hoe in mens groot het is. De K3 kon in vergelijking met de K1 3 U-boten tegelijk in. Het bouwen van K1-2 duurde 11 maanden een ongelooflijke prestatie. Het bouwen van de K3 duurde 15 maanden maar er werd hier net zoveel beton gebruikt als bij K1 en K2 samen. Boven op het dak had je prachtig uitzicht over de haven. Hier waren ook nog een aantal torens waar machine geweren konden geplaatst ter bescherming.

Hier nog even wat informatie over het complex: het werd gebouwd onder leiding van de organisatie Todt ( deze waren aangesteld voor alle bouw werken in het derde rijk, bijvoorbeeld de siegfriedlinie/Atlantikwall/autobahn), er werkten ongeveer 15000 man aan. De Keroman 1-bunker is 120 meter lang, 85 meter breed en bijna 20 meter hoog. Het bood plaats aan vijf onderzeeboten, Aan het einde van de scheepshelling was een transportbaan op rails. De onderzeeboten werden op via deze rails vervoerd naar een bunker waar veilig de werkzaamheden konden worden verricht. Er waren 12 bunkers om in te werken( droogdok). Het dak is gemaakt van 3,5 meter dik gewapend beton. Elke ruimte was voorzien van een kraan voor het verplaatsen van zware objecten. De K2 had dezelfde lengte maar was wel breder 138 meter. De laatste K3 werd nog breder 170 meter. Deze had in vergelijking met de andere 2 een dubbel dak van elk 3.5 meter, hierdoor was het zelfs bestemd tegen de zwaarste bommen, Tallboys (enorme bommen van 5000 kilo),  Een keer was er een voltreffer op het dak van K3 van een Tallboy er was een gat in het beton maar verder was het gebouw volledig in tact, ze waren onverwoestbaar een ongelooflijk staaltje Duitse bouw kunst zoals vele gebouwen van de afdeling Todt. In deze bunker konden 13 onderzeeboten tegelijk terecht, de muren waren hier soms wel 6 meter dik.

Lorient zit erop morgen naar Saumur.

Foto’s en video’s  staan online.

Foto’s

4 Reacties

  1. Jurgen Schuurmans:
    11 september 2019
    Je zou er claustrofobisch in worden zon onderzeeër .
    Mooie foto's en uitleg weer Jan
  2. Ronald Van Delft:
    11 september 2019
    Dat word een avond bij kletsen bij jou thuis en foto's bekijkeb
  3. Björn Poppelaars:
    12 september 2019
    Heel mooi buurman echt heel vet
  4. Mario de Haan:
    12 september 2019
    Jan, mooi verslag weer. Je hebt toch niet, als souvenir, zo'n foute dolk gekocht?