Saumur

12 september 2019 - Saumur, Frankrijk

Vandaag verplaats naar Saumur, na aankomst bij het hotel naar het museum des Blindes.

Het is grootste tank museum van de wereld met een kleine 900 gepantserde voertuigen, deze staan helaas niet allemaal hier daar is de ruimte te klein voor. Er staat hier 15000 m2 open voor publiek, bijna 2 voetbalvelden,dan is er nog  30.000 m2  gesloten voor het publiek bijna 4 voetbalvelden.

Er is een shop en een kleine bibliotheek en het museum heeft een eigen app met een aantal filmpjes en informatie over een paar tanks . (app is Visio tank voor mensen die even willen kijken) Het is helaas wel in het Frans, zoals ook veel in het museum dat is wel jammer maar dat mag de pret zeker niet drukken. Het museum is ingedeeld naar landen en daar komen da tanks van de 1e ( een paar, de tank ontwikkeling volgde in de 2e wereld oorlog) en 2e wereld oorlog langs maar ook na de 2e wereld oorlog en de verder ontwikkelingen op het gebied van tanks. Ook staat hier de beroemde King Tiger tank, een werkende zelfs er is er nog 1 in tank museum in Engeland .(  dit zijn de enigste 2 ook in originele staat en werkend  .) Het is erg indrukwekkende collectie de een is nog groter dan de ander en dat geld zowel voor het voertuig als de kanonnen die erop zitten. Kortom een prachtig museum waar ik na ruim 2 uur met kramp in mijn vingers en een rokend fototoestel weer naar buiten kwam.

Hierna naar het centrum van Saumur geweest, een prachtig centrum met veel mooie gebouwen en het prachtig chateau-saumur wat hoog boven de stad uit steekt. Ik ben hier ook nog binnen geweest dat was niet veel aan het gebouw zelf was wel aardig maar voor de rest stond er niet veel binnen helaas.

Hopelijk krijg ik de foto’s en video online vandaag het internet is een drama hier.

1. Annie:
    12 september 2019
    Hallo Jan
    Je zal nog op Franse les moeten hoor!!!!
    Maar met plaatjes kijken kom je er ook,gezien de hoeveelheid die je al gemaakt hebt.
    Want je moet thuis ook nog wat te doen hebben.
    mamma en Ton
  2. Natasja Kuijs:
    14 september 2019
    Wauw wat een hoop foto's ! Fijn dat je zo geniet!